1ο Γενικό Λύκειο Νέας Μάκρης: Erasmus+ Εκπαίδευση μέσω STEM

Στις 6 Σεπτεμβρίου 2021 ολοκληρώθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ229 – Σχολικές Συμπράξεις του σχολείου μας, 1ου ΓΕΛ Νέας Μάκρης, με τίτλο: “Standardizing The Education Via Processing STEM” και αριθμό 2018-1-UK01-KA229-047954_2, στο οποίο συμμετείχαν σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από 5 χώρες.

Το πρόγραμμα συντόνισε το σχολείο Washwood Heath Academy (Birmingham) του Ηνωμένου Βασιλείου  και εταίροι σε αυτό, εκτός από το 1ο ΓΕΛ Νέας Μάκρης, ήταν σχολεία από την Ισπανία (Colegio Privado Mirasur), την Ιταλία (I.I.S. E. Amaldi di Roma) και την Τουρκία (Inonu Ortaokulu και Mehmet Serttas Anadolu Lisesi).

Η εφαρμογή του STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία

Σκοπός του προγράμματος ήταν η εφαρμογή του STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics – Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά) αποτελεί τη σύγχρονη προσέγγιση στην εκπαίδευση ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η ικανότητα συνεργασίας και ομαδικής εργασίας, η ικανότητα επικοινωνίας. Δεξιότητες απαραίτητες για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία στον 21ο αιώνα.

Η διάρκεια του προγράμματος ήταν 3 χρόνια, με την τελευταία χρονιά, «χρονιά covid», να αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση. Την περίοδο της καραντίνας, 5 δύσκολους μήνες για μαθητές και εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα συνεχίστηκε με την εμπλοκή περισσότερων μαθητών μέσα από εβδομαδιαίες διαδικτυακές συναντήσεις, εκπονήσεις εργασιών, συμμετοχή στις κοινές δραστηριότητες με τις χώρες της σύμπραξης, συμμετοχή σε συνέδρια και διαγωνισμούς. Μέσα από αυτές τις δράσεις διατηρήθηκε η επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές  και αποτέλεσαν μια διέξοδο την περίοδο του εγκλεισμού.

Στο πλαίσιο του προγράμματος είχαν προγραμματιστεί 5 κινητικότητες, μία σε κάθε χώρα της σύμπραξης, όπου κάθε χώρα συμμετείχε με ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών. Η διάρκεια της κινητικότητας ήταν 5 ημέρες με το σχολείο φιλοξενίας να είναι υπεύθυνο για τις δραστηριότητες. Οι μαθητές και μαθήτριες από όλες τις χώρες συνεργάστηκαν για να ολοκληρώσουν με επιτυχία τη δραστηριότητα, αν και δεν ήταν η μόνη πρόκληση που έπρεπε να αντιμετωπίσουν: σε όλη τη διάρκεια της κινητικότητας ήρθαν σε επαφή με μαθητές και μαθήτριες ίδιας ηλικίας με διαφορετική κουλτούρα και θρησκεία, αντάλλαξαν εμπειρίες, έμαθαν για τον τρόπο ζωής τους και τον πολιτισμό τους και όλα αυτά χρησιμοποιώντας μια ξένη γλώσσα,τα αγγλικά, τη γλώσσα επικοινωνίας του προγράμματος.

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους αντάλλαξαν εμπειρίες, γνώσεις και καλές πρακτικές με εκπαιδευτικούς από άλλα σχολεία που βρίσκονται σε διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες και σε διαφορετικά εκπαιδευτικά επίπεδα. Δημιούργησαν δεσμούς για συνεργασίες των σχολείων, συμμετοχή σε κοινές δράσεις και μελλοντικές συνεργασίες σε ευρωπαϊκά προγράμματα.

Την πρώτη κινητικότητα φιλοξένησε το σχολείο της Ισπανίας στη Μαδρίτη τον Δεκέμβριο του 2018, με δραστηριότητες σχετικές με τη δημιουργία φορτιστή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η δεύτερη κινητικότητα πραγματοποιήθηκε στην Τουρκία στην πόλη Μερσίνα τον Μάρτιο του 2019, όπου μέσω δραστηριοτήτων με τη χρήση κοίλων κατόπτρων είδαν το νερό να φτάνει σε σημείο βρασμού. Στην τρίτη κινητικότητα στην Ιταλία (Ρώμη), τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, οι μαθητές και οι μαθήτριες ασχολήθηκαν με την τρισδιάστατη εκτύπωση.

Η Ελλάδα και το σχολείο μας φιλοξένησε 2 μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο, την τέταρτη κινητικότητα με δραστηριότητες σχετικές με τη ρομποτική. Το πρόγραμμα της κινητικότητας περιλάμβανε δραστηριότητες γνωριμίας, όπως το Escape room που δημιούργησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, αλλά και εκπαιδευτικές δραστηριότητες ρομποτικής (κατασκευή και προγραμματισμός) με τη χρήση Arduino και Lego EV3. Λόγω των ημερών στο σχολείο μας επικρατούσε χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα και τους παρουσιάσαμε τα ελληνικά ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων με κάλαντα και κέρασμα παραδοσιακών γλυκισμάτων.

Επίσης, πραγματοποιήσαμε επισκέψεις σε περιοχές ιστορικού ενδιαφέροντος, όπως την Ακρόπολη και το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, το αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, τον Τύμβο του Μαραθώνα και την Μπρεξίζα κ.α., ενώ με εκδήλωση στον χώρο του σχολείου μας, όπου παραδοσιακοί σύλλογοι παρουσίασαν  χορούς των περιοχών τους και πρόσφεραν στους καλεσμένους μας παραδοσιακές γεύσεις, η επίσκεψη στην πατρίδα μας έφτασε στο τέλος της προσφέροντας στους φιλοξενούμενούς μας μια σύντομη αλλά ουσιαστική επαφή με την ελληνική ιστορία και παράδοση.

Η πέμπτη και τελευταία δραστηριότητα είχε προγραμματιστεί για τον Μάιο του 2020 στο Ηνωμένο Βασίλειο (Μπέρμιγχαμ), αλλά δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκε λόγω της πανδημίας. Για τον λόγο αυτό το πρόγραμμα πήρε παράταση για έναν ακόμη χρόνο, οπότε πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά δραστηριότητες τόσο διαφορετικές σε κάθε σχολείο, όσο και συνεργατικές με τη συμμετοχή όλων των σχολείων.

2018-2021: Τρία χρόνια συνεργασίας, απόκτησης νέων γνώσεων, ανάπτυξης σχέσεων επικοινωνίας

2018-2021: Τρία χρόνια συνεργασίας, απόκτησης νέων γνώσεων, ανάπτυξης σχέσεων επικοινωνίας με πρόσωπα από διαφορετικό υπόβαθρο, μοναδικών εμπειριών τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Μια μοναδική εμπειρία, μια ευρωπαϊκή οπτική στην οποία όλοι μαθαίνουν να σέβονται την ξένη πολιτιστική κληρονομιά αλλά και να προωθούν τη γνώση του δικού τους πολιτισμού και συγχρόνως να νιώθουν πολίτες της Ευρώπης. Να ασκούνται στην κοινή αντιμετώπιση των προβλημάτων και να θέτουν κοινούς στόχους για το μέλλον, χτίζοντας τα θεμέλια μιας ευρωπαϊκής  φιλίας.

Δραστηριότητες που προάγουν τη συνύπαρξη των λαών

Οι δραστηριότητες του προγράμματος σε όλες τις χώρες σχεδόν ισομοιράστηκαν ανάμεσα στην τεχνογνωσία των θετικών επιστημών και τη γνωριμία με τους πολιτιστικούς θησαυρούς της κάθε χώρας. Και τούτο είναι ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα που προβλήματα-“τείχη” εσωτερικά, ψηλά κι αόρατα απομονώνουν και πολλές φορές εξοντώνουν τους ανθρώπους. Μέσα από τις βιωματικές πολιτιστικές δράσεις των προγραμμάτων και τη βαθιά προσέγγιση της πραγματικής πολιτιστικής ταυτότητας του κάθε λαού, οι μαθητές μαθαίνουν το ύψιστο μάθημα της ειρηνικής συνύπαρξης και του αλληλοσεβασμού. Νιώθουν έτσι, ως αυριανοί πολίτες,  ότι διαφορετικοί λαοί δε σημαίνει απαραίτητα αντίθετοι και προετοιμάζονται να συνυπάρξουν χωρίς προκατασκευασμένους διαχωρισμούς. Ταυτόχρονα γίνονται ικανοί να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κάθε εθνικής οικονομίας, κάθε εθνικού πολιτικού συστήματος και κάθε πολιτισμού με νηφαλιότητα, αξιοπρέπεια, ψυχραιμία και ανθρωπιά.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως προγράμματα σαν το Erasmus φέρνουν πιο κοντά το όραμα μιας Ευρώπης με ισότιμη συνεργασία των εθνών που συνθέτουν το πολύχρωμο μωσαϊκό της.

Όσοι θα ήθελαν περισσότερες πληροφορίες μπορούν να επισκεφθούν τα παρακάτω links:
https://www.facebook.com/groups/2157539431229507
https://stepstem.wordpress.com/
ή/και να επικοινωνήσουν με τους εκπαιδευτικούς της παιδαγωγικής ομάδας του σχολείου.

Η παιδαγωγική ομάδα

Κυριάκος Κοτσολάκος, Φιλόλογος – Διευθυντής του σχολείου
Αγγελική Μαυρίδου, Πληροφορικός – Συντονίστρια προγράμματος
Αφροδίτη Βασιλείου, Μαθηματικός
Ευαγγελία Παπαγεωργίου, Φιλόλογος
Καίτη Σερέτη, Φιλόλογος

Το πρόγραμμα επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) αποτελεί την Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος Erasmus+.

Διεκπεραιώσεις παντώς τύπου

site: kepiteasy.gr ή καλέστε μας στο 2104406069