ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: ΜΟΔΑ Ή ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ;

Γράφει η Σύλα Πέτρου

Λογοπαθολόγος- Λογοθεραπεύτρια-Επιστημονική Υπεύθυνη του Κέντρου “Εξέλιξη Λόγου, Φωνής & Κατάποσης” Βιογραφικό

Τα τελευταία χρόνια όλοι έχουμε παρατηρήσει μια αυξανόμενη ανάγκη για λογοθεραπεία τόσο στον παιδικό όσο και στον ενήλικο πληθυσμό. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που απορούν: «Είναι πραγματική ανάγκη ή τείνει να εξελιχθεί σε μόδα;».

Η Λογοθεραπεία είναι ένα παραϊατρικό επάγγελμα το οποίο πραγματοποιείται από εξειδικευμένους επαγγελματίες. Είναι η επιστήμη που ασχολείται με διαταραχές της ομιλίας, του λόγου, της φωνής, της μάσησης και της κατάποσης τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες. Απώτερος σκοπός της είναι η διασφάλιση της λειτουργικής επικοινωνίας του ασθενούς με το ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον.

     Πιο συγκεκριμένα, το πεδίο δράσης της λογοθεραπείας είναι:

  • Διαταραχές άρθρωσης/φωνολογίας
  • Διαταραχές ροής ομιλίας (ταχυλαλία, τραυλισμός)
  • Διαταραχές της φωνής
  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός, asperger)
  • Ειδική γλωσσική διαταραχή
  • Νοητική υστέρηση
  • Νευρολογικές διαταραχές
  • Δυσκολίες μάσησης και κατάποσης
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Βαρηκοΐα

    Είναι απαραίτητο να αναφερθεί πως και παλιότερα υπήρχαν παιδιά ή/και ενήλικες με ιδιαίτερες δυσκολίες που έχρηζαν ειδικής αντιμετώπισης. Δυστυχώς για εκείνους η λογοθεραπεία ήταν ακόμη άγνωστη με αποτέλεσμα τα άτομα αυτά να ακολουθούνται από την ταμπέλα «τεμπέλης», «αργός», «προβληματικός»….

     Η Λογοθεραπεία έρχεται να «σπάσει» αυτό το κατεστημένο, παρεμβαίνοντας και βοηθώντας τα άτομα αυτά να αντιμετωπίσουν επιτυχώς την όποια δυσκολία παρουσιάζουν και να εξελιχθούν. Σαφώς και δεν είναι δεδομένο πως όλα τα παιδιά χρήζουν λογοθεραπείας. Η ανάγκη παρέμβασης κρίνεται βάσει αξιολόγησης και ηλικίας. Παρόλα αυτά, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως η πρώιμη παρέμβαση και αποκατάσταση των προβλημάτων θα βοηθήσει το παιδί, αλλά και τον ενήλικα, να καλύψει τυχόν ελλείμματα αλλά και τη δημιουργία νέων.

     Πότε λοιπόν είναι απαραίτητο να επισκεφθούμε ένα λογοθεραπευτή;

    Κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης και κατάκτησης των βασικών σταδίων, αλλά υπάρχουν κάποιες γενικές αρχές με το τι αναμένουμε να κάνει το παιδί σε κάθε ηλικία-ορόσημο. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι ένα παιδί στην ηλικία των 3 ετών πρέπει να παράγει προτάσεις 4-5 λέξεων και το μήνυμά του να είναι σαφές. Το λεξιλόγιό του είναι ιδιαίτερα πλούσιο και είναι σε θέση να περιγράψει τα γεγονότα της ημέρας (πως πέρασε στο σχολείο). Η άρθρωση μπορεί  να μην είναι τέλεια όμως η ομιλία του είναι καταληπτή και γίνεται κατανοητό από τον κοινωνικό του περίγυρο και όχι μόνο από το στενό οικογενειακό του περιβάλλον. Πολλές φορές οι γονείς αντιμετωπίζουν με χιούμορ την ομιλία του παιδιού τους, βρίσκοντάς τη «χαριτωμένη» και πιστεύουν ότι μεγαλώνοντας το παιδί θα το ξεπεράσει. Και πράγματι, δεν είναι λίγες οι φορές που τα παιδιά κατακτούν με επιτυχία το φωνολογικό σύστημα των ενηλίκων. Δεν είναι όμως λίγες και οι φορές που τα προβλήματα παραμένουν ή και πληθαίνουν με αποτέλεσμα την εμφάνιση δυσκολιών και σε μαθησιακό επίπεδο.

     Σημαντικός παράγοντας για την έγκαιρη διάγνωση είναι η συμβολή των γονέων, αφού καλούνται να εντοπίσουν το πρόβλημα και να ζητήσουν βοήθεια. Ο ρόλος τους όμως δε σταματά εκεί, αλλά συνεχίζεται και στην αποκατάσταση με τις οδηγίες που θα πάρει από τον ειδικό.

    Συνοψίζοντας, αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως:

  • Η καλή λεκτική επικοινωνία είναι απαραίτητη για την ομαλή συναισθηματική και κοινωνική εξέλιξη του παιδιού.
  • Εάν κάτι μας προβληματίζει είναι προτιμότερο να αποταθούμε σε έναν ειδικό. Η πρόληψη και η έγκαιρη παρέμβαση είναι πάντα καλύτερες από την εδραίωση του προβλήματος και την εμφάνιση δευτερογενών ψυχολογικών προβλημάτων.
  • Η μη έγκαιρη αντιμετώπιση των διαταραχών του λόγου και της ομιλίας μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες μάθησης και σχολική αποτυχία.

Το zwnews.gr έχει εξασφαλίσει για όλους τους ενδιαφερόμενους αναγνώστες δωρεάν 30λεπτη προ-αξιολόγηση.

Καλέστε στο 2106014882 ή αφήστε τα στοιχεία σας στην αντίστοιχη φόρμα στο www.exelixilogou.gr